Zet de eerste stap zelf: besluit dat je een expert wordt!
En doe me dan wel een lol, noem jezelf geen expert. Dat vind ik wel leuk, ik hou wel van mensen die zeggen dat ze ergens goed in zijn, maar het merendeel van je prospects zijn daar niet van onder de indruk. Daarentegen… je klanten vinden je waarschijnlijk wel een expert -> laat hen het dan zeggen!
Dat kan heel simpel, vraag het ze.
Vraag na een opdracht eens of ze je willen aanbevelen op Linkedin, of vraag of ze een quote willen schrijven voor op je website. Wat kan er gebeuren? Hooguit dat ze nee zeggen…
Je beslist zelf of je een expert wil worden. Niemand anders doet dat voor je. Je beslist ook zelf waar je expert in wordt. Dat kan iets zijn waar je voor hebt geleerd, maar het kan ook iets zijn wat je tot nu toe alleen in je vrije tijd hebt gedaan. Misschien zou je daar wel je boterham mee willen verdienen? Dan moet je er wel mee gaan beginnen!
- Stap een: specialiseer je, focus je op één ding
- Stap twee: pas je online profielen aan
- Stap drie: als iemand vraagt wat je doet, vertel er dan (kort!) over
- Stap vier: schrijf er over in een blog, krant of zelfs een boek
- Stap vijf: geef een lezing over je specialistme
- Stap zes: organiseer een workshop of seminar
Het is erg belangrijk om te zorgen dat wanneer mensen je weten te vinden je wel diensten of producen hebt waar ze uit kunnen kiezen. Dat begint bij het aanmelden voor een gratis nieuwsbrief, het bijwonen van een lezing, deelname aan workshop of online seminar.