Als ondernemer is het handig als je een ‘alles kunner’ bent. Veel starters beginnen uit liefde voor hun vak of uit noodzaak omdat ze overtallig zijn geraakt bij hun werkgever. Er komt best veel op je pad; hier zo maar een greep van wat je allemaal tegen kunt komen aan taken:
- ondernemen
- marketing
- programmeren
- vormgeven
- klantenservice / helpdesk
- distributie
- administratie
Nu ben je niet voor niets ondernemer geworden. Je wilt iets of je kunt iets goed. Probeer dan ook zo snel mogelijk de dingen waar je niet goed in bent óf die je energie kosten uit te besteden. Maar moet je nu direct al bakken met geld gaan uitgeven voor dingen zoals je visitekaartjes, briefpapier en website? Ik denk het niet! De programma’s en websites die ik regelmatig gebruik heb ik voor je op een rijtje gezet:
Website programmeren
Natuurlijk is het leuk om een eigen website te hebben. Maar waarom zou je die willen hebben? Omdat mensen je dan makkelijk kunnen vinden? Dat kan ook op andere manieren! Google je naam eens, volgens mij kan je er zo achter komen hoe ik je kan bereiken! Via Facebook, Linkedin of Hyves is contact zo gemaakt.
Maar als je een avondje of twee over hebt kan je zelf met WordPress ook een heel eind komen! Ooit werd WordPress alleen gebruikt door bloggers, maar tegenwoordig zijn er zo veel plugins dat je er alles mee kunt maken.
Vormgeven
Dat is iets waar ik zelf nog steeds mee worstel. Ik heb onlangs een ontwerper in gezet voor het ontwerpen van de verpakkingen en logo van Allergique.nl. Ik heb een contest geplaatst op 99designs.com en binnen een paar dagen had ik een geweldig ontwerp binnen. Ook de vormgeving van mijn boeken is door een ontwerper gedaan. Veel sneller én mooier dan ik ooit zelf had kunnen doen. De ontwerpen van mijn websites heb ik ook ingekocht, via de site van Themeforest heb ik voor nog geen 50 dollar een basisontwerp waar ik zelf mee aan de slag ben gegaan.
Stuur jij nog ‘papieren’ brieven? Of gaat alles als PDF of e-mail de deur uit? Investeren in een behoorlijke printer kan vaak al genoeg zijn om professioneel over te komen. De printjes zijn vaak van uitstekende kwaliteit. Visitekaartjes zijn wel fijn om te hebben, daar zou ik ook zeker niet op gaan besparen. Bij Vistaprint en soortgelijke websites kan je het zelf, maar voor een echt goed kaartje zou ik toch een ontwerper inschakelen…
Klantenservice en Helpdesk
Zeker als je een nieuwe dienst of product gaat verkopen is het erg belangrijk dat je regelmatig contact hebt met je klanten. Niet alleen via Social Media, maar ook de vragen die je per telefoon en email krijgt zijn goud waard! Door de vragen blijkt dat je website dus nog niet duidelijk genoeg is, aanpassen dus! De vragen die je binnenkrijgt kan je verwerken door het verbeteren van je website, maar je zou ook van elk antwoord op een vraag een kort filmpje kunnen maken. Een soort FAQ dus, maar dan met beeld. Mensen kopen graag bij mensen, of het nu om diensten of producten gaat, dus als vragen als mens beantwoord worden …
Heb je eenmaal een goed gevulde FAQ en is je website compleet? Dan is een telefoonservice geen slecht idee. Je wordt zelf niet continu gestoord tijdens je werkzaamheden, je kunt een paar keer per dag al je gesprekken laten emailen. Wellicht kan de telefoniste ook al veel vragen beantwoorden door te verwijzen naar je FAQ.
Distributie
In de ideale wereld verkoop je iets waar je zelf niets voor hoeft te doen. Maar vaak is dat toch niet het geval. Je moet iets leveren, een dienst of product. Het uitbesteden van je distributie bij een FulFillment bedrijf is iets wat echt een gelukzalig gevoel geeft. Maar zoals bij alles, dat kost geld! Hou daar rekening mee wanneer je de verkoopprijs van je product gaat bepalen! Bij het leveren van een dienst kan ook veel uitbesteed worden. Denk aan een cursus die te downloaden is, een ebook of zoek mensen die jou verhaal ook kunnen vertellen. De downloadbare versie maak je dan wat goedkoper, wellicht spreek je daar weer een andere doelgroep mee aan? Door die diensten niet elke keer zelf te doen verdien je in eerste instantie minder, maar als je maar genoeg ervan verkoopt blijft er voldoende over en ben je minder tijd kwijt!
Administratie
Yuk 🙁 Ik heb hier een enorme hekel aan, wordt er niet blij van en kan het ook niet goed. Het kost me zo enorm veel energie om het nauwkeurig te doen; dat is het eerste onderdeel van ondernemen wat ik heb uitbesteed! Ik heb al jaren een geweldige boekhoudster. De facturen worden automatisch ingeboekt in mijn software pakket (ik gebruik snelstart) en de boekhoudster controleert en doet de aangiftes.
Marketing en ondernemen
En dan komen we bij mijn favoriete onderdelen: Marketing en ondernemen. Onlosmakelijk met elkaar verbonden. Wanneer het jou lukt om enthousiast te vertellen over je dienst of product krijg je mensen warm voor je bedrijf. Veel vakmensen hebben daar toch best moeite mee, ze hebben het nooit geleerd tijdens hun studie of er is geleerd dat verkopen een vies woord is. Maar ja, de schoorsteen moet wel roken, dan is het toch ideaal als klanten je vanzelf vinden?
Content Marketing
Door voor een marketing concept te kiezen wat bij jou past voelt het niet aan als verkopen. Bij Content Marketing draait alles om kennis delen op een slimme manier.
Jij hebt kennis over de producten en diensten die je verkoopt, stukjes daarvan kan je delen met je doelgroep. Ik heb dat zelf al toegepast voordat ik wist dat er een mooi woord voor bestond, sinds de oprichting van AllergieSupermarkt.nl in 2003 maak ik al filmpjes van recepten, ontwikkel ik boeken (inmiddels al 6!) en heb een website opgezet waar allerlei achtergrondinformatie en nieuws wordt gepubliceerd.
Inmiddels heb ik een geweldig team wat me bij het ontwikkelen daarvan helpt zodat ik tijd ‘over’ heb om andere ondernemers te helpen met hun content marketing. Want ja, ondernemen is voor mij toch vooral doen wat ik het allerleukste vind!