Nieuw jaar, nieuwe kansen. Nieuwe website, nieuwe funnel. Dat is het in het kort 🙂
De lange versie staat hieronder, ik zal precies beschrijven wat ik ga doen.
Ik heb diverse weggevers, freebies, gratis downloads of hoe je het ook noemt. Die zijn allemaal voor verschillende doelgroepen, je hebt niets aan histamine arme recepten als je het FODMAP arm dieet wilt proberen, dus diverse leads pagina’s voor diverse leads.
Hoe ziet een (basis) email funnel eruit?
Het belangrijkste is dat je bedenkt wat het doel is van je funnel. Je wilt graag dat mensen zich aanmelden op je nieuwsbrief. Want? Dan kan je kennis delen en laten zien dat jij hun probleem kunt helpen oplossen. Dus je digitale weggever moet zo aanlokkelijk zijn dat ze zonder na te denken hun – heel waardevolle – email adres aan je geven.
Stap 1 Gratis weggever
Je gratis weggever per email versturen als iemand zich aanmeld voor je nieuwsbrief. Dat kan je automatisch laten doen in bijvoorbeeld New Zenler zodat je er geen omkijken naar hebt.
Stap 2 Dank je wel pagina met een laag geprijsde aanbieding maken
Na het aanmelden voor je nieuwsbrief stuur je de aanmelder naar een speciale dank-je-wel pagina. Op deze pagina kan je een tekst zetten met wat ze kunnen verwachten, een korte video om ze te bedanken én ze een eenmalig aanbod doen. Het is slim om dat aanbod echt alleen éénmalig te doen, als ze het wegklikken is het ook echt weg. Denk aan een ebook voor een paar euro of een week lid worden van je club voor een euro. Het is een goed idee om er ook een tijdslimiet aan te verbinden, dus dat ze het aanbod alleen binnen 3 uur kunnen krijgen.
Stap 3 De weggever versturen
Ja, duhhh. Natuurlijk moet je de weggever ook echt versturen per email! Zet in de email ook gelijk dat ze het adres moeten toevoegen aan hun ‘vertrouwde contacten’ zodat ook de volgende mails die je gaat versturen niet in de reclame map terecht komen! In de eerste email kan je het aanbod om binnen de tijdslimiet je aanbod te kopen zetten, als je ten minste de mail direct laat verzenden.
Stap 4 Vervolg emails versturen
In de komende dagen of weken, net wat je wilt, kan je een aantal emails laten versturen. Een bewezen systeem is een serie van 4 emails waarbij je in de eerste drie emails kennis deelt en in de vierde een aanbod doet. De kennis die je wilt delen gaat altijd over het oplossen van het probleem van de lezer. Vertel ze ‘wat’ ze kunnen doen om hun probleem aan te pakken, nooit het ‘hoe’. Kies 3 onderwerpen, 1 per mail. En beperk je dus ook echt tot 1 onderwerp. Het is verleidelijk om veel te vertellen, maar doe dat niet! In de vierde mail, je aanbod mail, vertel je wel over het ‘hoe’ en wat jij doet om daarbij te helpen.
Stap 5 Plan nieuwsbrieven in
Of ze nu wel of niet direct van je aanbod gebruik maken, als ze zich niet afgemeld hebben van je lijst kan je ze nog steeds warmhouden. Dat doe je door regelmatig nieuwsbrieven te versturen. In het begin vond ik de afmelders vervelend, maar inmiddels niet meer. Afmelders zijn niet mijn ideale klanten… Wat zet je in de nieuwsbrief? Ik verstuur 2 nieuwsbrieven per maand, op dinsdag. In de zomer verstuur ik maar één nieuwsbrief per maand. De data staan in mijn agenda voor het hele jaar. In elke nieuwsbrief staat een aanbod, vaste plaats, onderin de email. Verder vul ik de nieuwsbrief met stukjes kennis, een recept, een nieuw product wat ik ben tegengekomen of een nieuwsartikel van een patiëntenvereniging of uit de krant. Ik gebruik https://trello.com/ voor mijn team, één van de borden gaat over de nieuwsbrief. Elke datum heeft een eigen bord, iedereen kan daar een tekst / link of plaatje toevoegen zodat we alles bij elkaar verzamelen. Op de dag dat de nieuwsbrief verzonden moet worden hebben we (bijna) altijd al meer dan genoeg om hem te vullen!
Wat je ook het beste kunt doen
Op elke pagina, dus je pagina met de weggever, de dank-je-wel pagina en alle andere belangrijke pagina’s in je funnel je Facebook Pixel plaatsen. Hiermee kan je precies tracken hoe je funnel loopt en ze een re-targeting advertentie tonen. Mijn lieve vriendin Ria Kaashoek geeft daar trainingen over, echt een aanrader!