Lastig he. Het begin.
Alle kansen roepen naar je: de beste manier om kennis te delen is met Facebook, Instagram, Bloggen, Twitter, Linkedin, Pinterest, je website en zo kan ik nog wel even doorgaan. Je zou eigenlijk wel alles willen doen, maar ja, zoveel tijd heb je nu ook weer niet. Wat is dan de beste manier om te gaan starten?
1. Wie is je ideale klant?
Dat is echt het begin. Lukraak beginnen met ‘iets’ heeft echt geen zin! Je moet een helder beeld hebben voor wie je je gaat inzetten. Tuurlijk mag iedereen bij je klant worden, maar hoe specifieker je je doelgroep weet te definiëren hoe makkelijker gaat het kennisdelen je af. Dus stel de volgende vragen: man of vrouw, leeftijdgroep, kinderen, welke hobby, sportief of juist niet? Pak een papiertje en schrijf het op! En pak daarna wat tijdschriften en knip plaatjes uit en maak een moodbrod wat bij die klant past. Hang deze naast je werkplek: alles wat je ook gaat doen is voor die klant!
2. Wat is het probleem?
Hoi, ik ben [naam] en ik kan je leren [mijn kunstje]. Dat werkt niet… Bedenk goed wat voor je ideale klant het probleem is, waar ligt hij/zij ‘s nachts van wakker? kan jij dat oplossen? Met wat dan?
Weet je het niet, ga dan op zoek naar je klanten en ga luisteren. Zoek ze op op social media en schrijf de vragen op die steeds gesteld worden. Of vraag het ze zelf. Je kunt via Social Media heel veel mensen vinden en ze een persoonlijk berichtje sturen. Of wellicht in je kennissenkring? Stuur een mail… Stel gewoon de vraag: hoi, ik zag dat je lid bent van … pagina / groep, ik ben … en ben me aan het oriënteren op mijn nieuwe dienst. Zijn er bepaalde zaken waar je tegenaan loopt? Wellicht kan ik daarbij helpen. Maak daar dan niet direct een betaalde klus van, maar zie het echt als onderzoek.
3. Kan jij het oplossen?
Als je je klant kent, je weet wat het probleem is, dan kan je gaan denken aan de oplossing. Bijvoorkeur iets wat meerdere mensen kunnen gebruiken, zodat je niet elke keer hetzelfde hoeft te vertellen of te doen. Denk aan een (digitaal) boek, een (online) training of een bijeenkomst voor meerdere mensen. Begin zo klein mogelijk om te kijken of er vraag is. Denk aan een PDF of video waar je de top 3/5/10 meest gestelde vragen beantwoord. Het doel is om je ideale klant te bereiken en te zorgen dat ze waardevolle informatie van je krijgen waar ze graag zich voor inschrijven met hun emailadres. Je maakt zo een bestand aan van potentiele klanten die je in de toekomst nog meer kan helpen. Heb je daar een website voor nodig? Een blog? Alle social media kanalen? NEE! Je hoeft alleen daar te zijn waar je potentiële klanten zitten. En je hebt een email adres nodig. Je kunt best starten met: Heb je ook last van [probleem]? Ik stuur je graag de PDF/de link naar de video toe waar ik de top 3/5/10 meest gestelde vragen beantwoord. Stuur een mail naar [je emailadres] en ik stuur het je graag toe.
Verzamel dan die email adressen: dat is de start van je mailinglijst!
4. Je mailinglijst
Wanneer je adressenbestand groter wordt is het werken met een mailinglijst provider aan te raden. Ik heb in het verleden diverse programma’s gebruikt, op dit moment gebruik ik naar alle tevredenheid het Nederlandse Autorespond. Je kunt daarmee alles automatiseren, het versturen van nieuwsbrieven, de aanvragen van je PDF en er kan zelfs een winkelwagen aan gekoppeld worden.
Je mailinglijst is echt het belangrijkste van je bedrijf, de emailadressen die je gekregen hebt zijn van jou. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld je Instagram volgers of Facebook likes: stel dat de regels veranderen of iets wordt minder populair, dan ben je die gewoon kwijt. Werk dus altijd aan het groeien van je mailinglijst!
5. Je product
Waarschijnlijk heb je al in je hoofd wat je product wordt. Misschien heb je het zelfs al gemaakt of ben je eraan begonnen. Top! Wellicht heb je al een aantal mensen op je mailinglijst die – in ruil voor feedback en een referentie – je product willen testen. Je kunt daarmee je product nog beter maken en hun referenties plaatsen bij je product. Die aanbevelingen zijn goud waard. Wanneer je nog geen product hebt kan je de mensen op je lijst vragen of ze in je denk-tank willen komen. Je kunt dan samen met hen je product maken, zo weet je zeker dat het aansluit bij je ideale klant!