Is kennis delen een mooi woord voor content marketing? Wat is content marketing dan eigenlijk? Het is een benadering van de markt die zich richt op het maken en delen van waardevolle, relevante en samenhangende informatie, met als doel je ideale doelgroep aan te spreken en ze te verleiden om met je in zee te gaan.
Je zou dus eigenlijk zeggen dat de stelling waar is, kennis delen is content marketing.
Maar niet iedereen kijkt er zo tegenaan. Je kent ze vast wel, van die mensen die bloggen tot ze een ons wegen, recepten delen of laten zien hoe je iets maakt of doet. Alle bezoekers zijn er superblij mee, elke dag nieuwe volgers en likes, geweldige reacties en heel veel ‘dank je wel’ berichten. Echt gaaf dat iedereen het zo leuk vindt wat je doet! Alleen raak jij uitgeblust… want er komt geen cent binnen!
Dat is natuurlijk niet erg als het om een hobby project gaat, dan neem je gewoon wat gas terug. Maar als er op een gegeven moment te veel tijd in gaat zitten is het allemaal niet zo leuk meer en zou het zeker fijn zijn als je er ook iets aan over houdt toch? Daar is volgens mij de scheidslijn tussen kennis delen en content marketing, geld verdienen met je kennis. En dat is toch echt het leukste wat er is!
Voorbeelden van Content Marketing die wat opleveren
Voor Allergieplatform en fodmap-dieet.nl werken we al vele jaren aan het delen van kennis. Met het delen van kennis helpen we heel veel mensen en verdienen er zelf ook nog aan. Ideale situatie, want dan kan je blijven doen wat je het leukste vindt om te doen!
We hebben de afgelopen jaren onze kennis gedeeld met de volgende diensten en producten:
- boeken (te teller staat nu op 14 titels)
- zelfzorgprogramma’s
- evenementen (van workshops tot enorme beurshallen)
Ik ben ervan overtuigd dat je altijd een doel voor ogen moet hebben bij het delen van kennis. Wat is jouw doel? Je moet dat eerst helder hebben, wat wil je bereiken met je kennis (en dus content)…
- potentiele klanten bereiken
- naamsbekendheid opbouwen
- gezien worden als authoriteit
Elke van de genoemde voorbeelden kan daarbij helpen. Mijn eerste event was in de RAI, ik kan je dat niet adviseren, dat liep volledig uit de hand. Het idee was om een kleine beurs te organiseren voor mensen met een allergie, maar het werd groter en groter… Uiteindelijk is alles goed gekomen, maar een gelijkmatige groei die stapje voor stapje gaat is wel wat fijner voor je nachtrust en zenuwen kan ik je vertellen!